Terrain Vague - Jan Ketelaars Film

FILMS MET PAUL VAN DEN WILDENBERG

Paul van den Wildenberg (1952) studeerde o.a. aan de Vrije Akademie in Den Haag en de Nederlandse Film Academie in Amsterdam. Hij maakte documentaires (o.a. Stilleven – rondom J. Bernlef, Wit- Zwart – Aart Klein, fotograaf, Charley Toorop – de wil is alles deze laatste i.s.m. Kiki Amsberg) en leverde als freelance samensteller / regisseur velerlei filmische bijdragen aan verschillende kunstprogramma’s van de Nederlandse televisie (o.a. over Peter Struycken, Sol Lewitt, Emil Nolde, I Nuovo Futuristi).

Hun films werden vertoond in de hoofdprogramma’s van filmfestivals in binnen- en buitenland (zoals IFF, IDFA, Mannheim, Nyon, Oberhausen, Gent, Hamburg). Ze werken al lange tijd samen. Zij maken films met een beeldende, fotografische inslag. Het ongewone van het gewone en de vergankelijkheid van de menselijke inspanningen hebben hun bijzondere aandacht. De mens in relatie tot zijn omgeving is een terugkerend thema in hun gezamenlijke werk. Jan en Paul zijn tevens docent aan de afdeling AudioVisuele Media van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
In Stad / Town (1984, 45 min., zwart-wit) stond de zielloosheid van een provinciale industriestad (hun geboortestad Tilburg) model voor het diffuse karakter van soortgelijke provinciesteden. Terrain Vague (1992, 48 min., zwart-wit) draaide om de levenskrachtige periferie van een grote stad (Amsterdam). In Thuis / At Home (1996, 70 min.) ging het over het persoonlijke domein binnen de vierkante meters van de woning (huurders in Amsterdam). Wasteland – de berg en de kuil / the hill and the pit (2001, 45 min.) concentreerde zich – evenals de korte, door de VPRO in het kader van hun millenniumnacht programa geproduceerde en uitgezonden film De Belgische vulkaan / The Belgian vulcano (2000, 3 min.) – op het door arbeid gedomineerde karakter van de geschonden plek (de berg: een sintelberg bij een vervallen steenkoolmijn in de Borinage in België, de kuil: de groeve van een bruinkoolmijn in Nordrhein-Westfalen in Duitsland). De korte fictiefilm Uit/zicht (2002, 18 min.) geeft een suggestief beeld van een ontheemde man van buitenlandse komaf die bivakkeert in een caravan in het grauwe polderland achter de dijk.
Droomland / Dreamland (2004, 75 min.) richt zich op de vraag of je je eigenlijk wel thuis kunt voelen in een gebied waar de mens de strijd met de natuur voortdurend dreigt te verliezen. De documentaire neemt de kijker mee naar een veronachtzaamd deel van de VS: het almaar leger wordende prairieland in het oosten van Montana. Passage (2007, 15 min., zwart-wit) is een korte, beeldende film. In de vroege ochtend wacht een man in een haven en doodt de tijd in geestelijk isolement. Een visualisatie van ontheemding. Triptiek, beelden van een koninkrijk (2011, 60 min.) is een poëtische, beeldende documentaire met drie plekken als intrigerende hoofdpersonen.